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The Federal Planning Bureau (FPB) is an independent public agency. It draws up studies and projections on economic, social and environmental policy issues and on the integration of these policies within a context of sustainable development.
Jean-Maurice Frère has worked as an analyst in the Task Force Sustainable Development of the Federal Planning Bureau (FPB) since 1998. Prior he worked at KU Leuven for HIVA- Research Institute for Work and Society. He holds two master’s degrees (sociology, quantitative analysis in the social sciences), a bachelor’s degree in philosophy and a post university degree certificate in international relations.
At the FPB he contributes to the reporting on Sustainable Development Indicators and to the analyses, evaluations, and scenarios of the federal reports on Sustainable Development, where he primarily focuses on poverty and social inclusion. Also, he has conducted research on the current and prospective evolution of the risk of poverty or social exclusion, on the ecological and socioeconomic impact of the low-carbon transition and on the monitoring of mental health issues and energy poverty. He is a member of the working group 'Social indicators' (FPS Social Security), the working group ‘SILC & administrative data‘ (High Council for Statistics) and the federal poverty network of civil servants (PPS Social Integration). He was a Belgian delegate at the Indicators Sub-group of the Social Protection Committee (2002-2016) and since 2021 at the Inter-Agency and Expert Group on Disaster-related Statistics of the UN Statistical Commission.
End April 2021, Belgium has submitted its national recovery and resilience plan to the European Commission. This report assesses the impact of this plan on economic, institutional and social resilience resilience, as well as on social and territorial cohesion. The main conclusion of this impact assessment is that the many measures of the plan should have numerous positive impacts on the SDG’s (Sustainable development goals) and thus on social cohesion and resilience. Many impacts, either positive or negative, will depend on the way such measures will be implemented.
What progress has Belgium made towards sustainable development? The assessment of 51 indicators for monitoring the Sustainable Development Goals (SDGs) of the UN shows that on current trends, few SDGs will be achieved by 2030. New policies will therefore be needed to achieve all these goals. These conclusions remain unchanged from those drawn in the ten assessments conducted since 2005.
The first part of this Working Paper discusses the main trends in Belgium regarding the risk of poverty, compared to those in the EU27 and neighbouring countries. A second part shows that the increase in the risk of poverty in the population under 60 years can be partly attributed to an increase in the concentration of the lack of paid work in certain households. Also, social security benefits and social assistance benefits are less and less successful in raising jobless households above the poverty threshold.
La crise de la COVID-19 nuit à la santé mentale de la population en Belgique, alors que la situation était déjà préoccupante avant la crise. Les états de détresse psychologique ont augmenté entre 2004 et 2018. Il en va de même pour les dépressions. En outre, la mortalité par suicide en Belgique – même si elle diminue – reste élevée en comparaison avec les chiffres européens. Les statistiques de la sécurité sociale relatives à la période pré-COVID reflètent ces tendances. Les troubles psychiques sont pour beaucoup dans l’évolution à la hausse des incapacités de travail de longue durée. Les antidépresseurs et les régulateurs de l’humeur sont à l'origine de la consommation croissante de médicaments psychotropes remboursés. Les problèmes de santé mentale freinent le potentiel de croissance de l'emploi et de la productivité et génèrent des coûts économiques directs sous la forme de dépenses de revenus de remplacement et de soins de santé. Au vu des évolutions et des perspectives, une réflexion s’impose sur la stratégie à mener en Belgique en matière de santé mentale en période post-COVID-19.
Door de COVID-19-crisis gaat het slecht met de geestelijke gezondheid van de bevolking in België. Voordien was die al zorgwekkend. Situaties van psychologische ontreddering zijn immers tussen 2004 en 2018 gestegen, depressies eveneens. En de sterfte door zelfdoding in België – hoewel dalend – blijft hoog in EU-context. Socialezekerheidsstatistieken uit de pre-COVIDperiode weerspiegelen die trends. Psychische aandoeningen verklaren sterk de stijgende trend in de langdurige arbeidsongeschiktheid. Antidepressiva en stemmingsstabilisatoren liggen aan de basis van de toenemende consumptie van terugbetaalde psychotrope geneesmiddelen. Geestelijke gezondheidsproblemen temperen de mogelijkheden van werkgelegenheids- en productiviteitsgroei en veroorzaken direct economische kosten, via uitgaven voor vervangingsinkomens en voor de behandeling van aandoeningen. Een reflectie over de post-COVID-19-strategie over geestelijke gezondheidszorg in België dringt zich op gegeven die evoluties en perspectieven.
This Working Paper examines which socioeconomic household characteristics determine greenhouse gas emissions in Belgium. The analysis is based on the PEACH2AIR database, which links the air pollution data with consumption expenditure of Belgian households as recorded in the 2014 Household Budget Survey.
The 2019 Federal Report on Sustainable Development takes stock of 51 indicators monitoring the Sustainable Development Goals (SDGs): the extrapolation/continuation of current trends does not allow all the objectives to be reached. The Report assesses the current sustainable development policies. It concludes that the federal public services have achieved concrete results, despite the lack of political momentum to reach the SDGs. This Report also analyses the impact on the SDGs of different modalities for applying a carbon tax and of alternative policies to company cars.
This report presents the annual update of a set of indicators complementary to GDP. These indicators cover the period from 1990 to 2017, depending on the availability of the data. The Act of 14 March 2014, which complements the Act of 21 December 1994 establishing social and diverse provisions with a set of complementary indicators to measure the quality of life, human development, social progress and the sustainability of our economy, entrusts the National Accounts Institute with the development of this set of indicators and assigns this mission to the Federal Planning Bureau.
The database PEACH2AIR links emissions of greenhouse and acidifying gases, of gases contributing to tropospheric ozone formation and particulate matter to consumer expenditures in Belgium in 2014. It relies on standardized air pollution data (including air emissions accounts), input-output tables and the Household Budget Survey. Analyses for 2014 show that energy products as well as food and non-alcoholic beverages are the most air polluting expenditure categories.
This report presents the update of a set of indicators complementary to GDP. These indicators cover the period from 1990 to 2016, depending on the availability of the data. The Act of 14 March 2014, which complements the Act of 21 December 1994 establishing social and diverse provisions with a set of complementary indicators to measure the quality of life, human development, social progress and the sustainability of our economy, entrusts the National Accounts Institute with the development of this set of indicators and assigns this mission to the Federal Planning Bureau.
This report also proposes a composite indicator to measure well-being Here and now‘. It should be completed in the forthcoming updates by composite indicators for the two other dimensions of sustainable development, ’Later‘ and ’Elsewhere‘.
The data are available on www.indicators.be.
The 2017 Federal Report on Sustainable Development takes as its starting point the Sustainable Developments Goals (SDGs) adopted at the UN. The report assesses 34 indicators showing the evolution of Belgium towards the SDGs and examines the gap between existing scenarios and the SDGs in 3 areas: poverty, energy and transportation. Current developments usually go in the right direction, but most often lag far behind the quantified objectives.
This report presents a first update of a set of indicators complementary to GDP. These indicators cover the period from 1990 to 2015, depending on the availability of the data. The Act of 14 March 2014, which complements the Act of 21 December 1994 establishing social and diverse provisions with a set of complementary indicators to measure the quality of life, human development, social progress and the sustainability of our economy, entrusts the National Accounts Institute (NAI) with the development and calculation of a set of indicators representing the four above-mentioned components. The calculation results are published every year. The same Act of 14 March 14 2014 assigns the development of this set of indicators to the Federal Planning Bureau. The NAI published a first edition of this set of indicators in February 2016.
This Working Paper presents, on the basis of information available until July 2016, a projection at unchanged policy until 2030 of the population at risk of poverty or social exclusion in Belgium, as defined in the framework of the Europe 2020 Strategy. This population should amount to 2.232 million people in 2018, or 418 000 more than the Europe 2020 target. By 2030, its share should shrink to 16.1%, still 5.6 percentage points higher than the goal resulting from the UN 2030 Agenda for Sustainable Development.
This paper constitutes the contribution of the Federal Planning Bureau to the round table discussion with the Interdepartemental Commission for Sustainable Development of 11/2/2016 as part of task 1.3 of the SUSPENS research project. This paper gives a brief description of the climate and social policy in Belgium. The focus is on the policy goals to which Belgium has committed itself and on how far these have been achieved. The analysis shows that Belgium will have to make considerable efforts to achieve these goals and that cross-border cooperation will be necessary to realise the transition towards a low-carbon society.
This Working Paper presents a first assessment of the progress made by Belgium towards the 17 Sustainable Development Goals by 2030 adopted by the UN. This assessment was performed on the basis of 31 indicators derived from the sustainable development indicators database developed at the Federal Planning Bureau. This Working Paper also sets out the methodologies used to select these indicators and assess their evolution compared to their objective. This assessment shows that in many fields, additional efforts will be needed to reach the Sustainable Development Goals by 2030.
La loi du 14 mars 2014 complétant la loi du 21 décembre 1994 portant des dispositions sociales et diverses par une série d’indicateurs complémentaires en vue de mesurer la qualité de vie, le développement humain, le progrès social et la durabilité de notre économie charge l’Institut des comptes nationaux d'élaborer un ensemble d’indicateurs représentant les quatre composantes précitées, de calculer ces indicateurs et de publier les résultats chaque année. Cette même loi du 14 mars 2014 confie l’élaboration de cet ensemble d’indicateurs au Bureau fédéral du Plan. L’ICN présente, dans cette publication, pour la première fois un ensemble d’indicateurs complémentaires, portant, en fonction de la disponibilité des données, sur la période 1990-2014.
De wet van 14 maart 2014 tot aanvulling van de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen met een set aanvullende indicatoren voor het meten van levenskwaliteit, menselijke ontwikkeling, de sociale vooruitgang en de duurzaamheid van onze economie geeft het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) de opdracht een set indicatoren over die vier aspecten uit te werken, die indicatoren te berekenen en jaarlijks te publiceren. Diezelfde wet van 14 maart 2014 vertrouwt de uitwerking van die set indicatoren toe aan het Federaal Planbureau. Het INR presenteert in deze publicatie voor het eerst een set aanvullende indicatoren die, naargelang van de beschikbaarheid van de gegevens, betrekking heeft op de periode 1990-2014.
The 7th Federal report on sustainable development, Making our consumption and production sustainable, in Part A assesses current evolutions towards the sustainable development objectives. In Part B, it explores two scenarios for transition towards a sustainably developing Belgium and world in 2050. A key element of this Report is the Federal long-term strategic vision for sustainable development (LTV SD) adopted by the government in 2013, which contains 55 objectives that describe a sustainably developing Belgium in 2050.
The present document is the fourth biannual progress report in which the Federal Planning Bureau (FPB) gives an account of the monitoring of the economic stimulus strategy announced by the Federal government in the summer of 2012.
This progress report gives an overview of the measures to follow up and reviews the progress of their implementation (situation on June 30, 2014).
Ce Planning Paper répond au besoin d’information sur la notion de Vision à long terme (VLT) de développement durable. Il définit les concepts de base et certaines applications récentes ou en cours à différents niveaux de gouvernance. Il situe dans ce cadre l'obligation introduite en 2010 dans la loi sur la stratégie fédérale belge de développement durable d’adopter une VLT pour guider l’élaboration des Plans et des Rapports fédéraux. Ce Planning Paper décrit aussi les contributions de différentes institutions et parties prenantes à l'élaboration de cette VLT adoptée en 2013. Il présente enfin les objectifs à 2050 et les indicateurs de cette VLT et tire les conclusions de ce processus fédéral.
Deze Planning Paper is een antwoord op de behoefte aan informatie over het begrip langetermijnvisie (LTV) inzake duurzame ontwikkeling. Hij presenteert de basisbegrippen en bepaalde recente of lopende toepassingen op verscheidene beleidsniveaus. In dat kader situeert hij de in 2010 ingevoerde verplichting in de wet over de Belgische federale strategie inzake duurzame ontwikkeling om een LTV aan te nemen die de uitwerking van de federale plannen en rapporten moet sturen. Deze Planning Paper beschrijft ook de bijdragen van verscheidene instellingen en belanghebbenden aan de uitwerking van die LTV die in 2013 werd goedgekeurd. Ten slotte presenteert hij de doelstellingen tegen 2050 en de indicatoren van die LTV en trekt hij besluiten uit dat federale proces.
Cette note est la contribution du Bureau fédéral du Plan au débat sur la vision à long terme de développement durable, présentée par la Task force lors de l'audition organisée par la Commission spéciale "Climat et développement durable" le mardi 3 juillet 2012 à la Chambre des représentants.
Deze nota is de bijdrage van het Federaal Planbureau aan het debat over de langetermijnvisie inzake duurzame ontwikkeling, voorgesteld door de Task Force tijdens de hoorzitting die wordt georganiseerd door de Bijzondere commissie 'Klimaat en duurzame ontwikkeling' op 3 juli 2012 in de Kamer van volksvertegenwoordigers.
This Working Paper describes the process of the participatory foresight exercise "Strategic Long Term Vision for Sustainable Development" and summarizes its results. It gathers the different documents of this exercise together and gives some concluding remarks on the process. This exercise was organized by the Task Force on Sustainable Development of the Federal Planning Bureau between September 2011 and February 2012, with a panel of experts brought together with this aim.
Het Federaal rapport inzake duurzame ontwikkeling 2011 maakt in drie opzichten de balans op van twintig jaar duurzame ontwikkeling in België. Ten eerste onderzoekt het rapport de evolutie van 25 sleutelindicatoren sinds 1992. Ten tweede evalueert het de Belgische federale strategie in de periode 1997-2010. Ten derde gaat het dieper in op concrete verbintenissen uit de federale plannen. Met dat alles biedt het een stand van zaken en een evaluatie van de bestaande toestand en van het gevoerde beleid inzake duurzame ontwikkeling. Op die basis formuleert het rapport tien aanbevelingen voor de beleidsmakers om het politieke engagement voor duurzame ontwikkeling te hernieuwen.
Le Rapport fédéral sur le développement durable 2011 fait le bilan de vingt ans de développement durable en Belgique sous trois angles. Premièrement, le Rapport analyse l'évolution de 25 indicateurs phares depuis 1992. Deuxièmement, il évalue la Stratégie fédérale belge sur la période 1997-2010. Troisièmement, il approfondit l’examen d’engagements concrets issus des Plans fédéraux. Il offre ainsi un état des lieux et une évaluation de la situation existante et de la politique menée en matière de développement durable. Sur la base de ce bilan, le Rapport formule dix recommandations pour les décideurs afin de renouveler l'engagement politique en faveur d'un développement durable.
Deze Working Paper (WP) verkent het verband tussen de sociale huishoudkenmerken enerzijds en diverse vormen van energieverbruik en luchtvervuiling veroorzaakt door de huis-houdconsumptie anderzijds. Dit gebeurt op basis van een deels experimenteel databestand dat het Huishoudbudgetonderzoek koppelt aan gegevens afkomstig van milieusatellietrekeningen voor België voor het jaar 2002. De resultaten van deze verkennende analyse worden geduid op basis van het sociologisch kader de ‘Gedragspraktijkenbenadering’.
Ce Working Paper (WP) étudie le lien entre les caractéristiques sociales des ménages et, d’une part, les diverses formes de consommation énergétique et, d’autre part, la pollution générée par ces ménages. Pour ce faire, il se fonde sur une banque de données partiellement expérimentale qui associe l’enquête sur le budget des ménages aux données issues des comptes satellite environnementaux de la Belgique pour l’année 2002. Les résultats de cette analyse sont exposés selon le cadre sociologique « Gedragspraktijkenbenadering ».
Indicateurs, objectifs et visions de développement durable, Rapport fédéral sur le développement durable 2009, est une contribution au large débat sur les indicateurs permettant de mesurer les progrès des sociétés et d’en débattre.
Le Rapport est centré sur l’étude d’un tableau d’indicateurs de développement durable (IDD) qui montre dans quelle mesure des objectifs stratégiques d’un développement durable (OSDD) sont en cours de réalisation en Belgique. Il examine aussi le choix de ces objectifs stratégiques dans le cadre de visions à long terme de l’évolution de la société, de l’environnement, de l’économie et des politiques publiques.
Indicatoren, doelstellingen en visies van duurzame ontwikkeling, het Federaal rapport inzake duurzame ontwikkeling 2009, is een bijdrage tot het brede debat over indicatoren waarmee samenlevingen hun vooruitgang kunnen meten en daarover kunnen debateren.
Het rapport is gericht op de studie van een tabel met indicatoren van duurzame ontwikkeling (IDO’s). Die tabel toont in welke mate België op weg is om een aantal strategische doelstellingen van duurzame ontwikkeling (SDDO’s) te bereiken. Het rapport onderzoekt ook de keuze van die strategische doelstellingen in het kader van langetermijnvisies over de evolutie van de samenleving, het milieu, de economie en het overheidsbeleid.
"Strategic table with sustainable development indicators" (SDI) contains 88 indicators on 51 issues. All these indicators are classified within the DPSR framework (driving force, pressure, state, response). A trend assessment in relation to goals, established in the sustainable development strategies at different policy levels (world, EU, Belgium), could be made for 54 of the SDI. 17 of these SDI, where quantified targets with time limits were alloted, were assessed in relation to these targets. The SDI table is available in French and Dutch.
Ce Working Paper reprend la note de prospective réalisée pour soutenir les travaux du Printemps de lʹEnvironnement en mai et juin 2008. Cette note résume la partie du quatrième Rapport fédéral sur le Développement durable consacrée à la prospective. Elle éclaire plus particulièrement lʹévolution des systèmes de consommation et de production en général et des sous‐systèmes alimentation et habitation en particulier. Elle montre comment 21 objectifs de développement durable (ODD) sociaux, environnementaux et économiques peuvent être atteints selon deux chemins différents grâce à deux scénarios distincts, appelés Pyramide et Mosaïque. Pyramide met lʹaccent sur une coopération internationale renforcée et des progrès techniques à grande échelle et Mosaïque sur les ambitions nationales et des changements importants dans les comportements individuels. La note donne aussi quelques exemples de politiques à mener dans ces deux scénarios pour atteindre ces objectifs.
Deze Working Paper (WP) herneemt de toekomstverkennende nota die gerealiseerd werd om de werkzaamheden van de Lente van het Leefmilieu in mei en juni 2008 te ondersteunen. De nota vat het deel over toekomstverkenning uit het vierde Federaal rapport inzake duurzame ontwikkeling samen. Meer in het bijzonder verduidelijkt hij de evolutie van de consumptie en productiesystemen in het algemeen en van de subsystemen voeding en huisvesting in het bij‐zonder. Hij toont hoe 21 doelstellingen van duurzame ontwikkeling (DDOʹs) op sociaal, milieu en economisch vlak bereikt kunnen worden langs twee verschillende wegen dankzij twee onderscheiden scenarioʹs, Piramide en Mozaïek geheten. Piramide legt de nadruk op een versterkte internationale samenwerking en een grootschalige technische vooruitgang, Mozaïek op de nationale ambities en veeleisender individuele gedragsveranderingen. De nota geeft ook enkele voorbeelden van te voeren beleid in beide scenarioʹs om de DDOʹs te bereiken.
Ce Working Paper présente l’exercice participatif qui a eu lieu en trois sessions organisées fin 2006 et début 2007. L’organisation, les résultats et les conclusions de l’exercice participatif sont décrits. Le WP montre comment l’exercice participatif a été préparé et la manière dont certains résultats ont été obtenus grâce à une approche de backcasting, avec 2050 comme horizon temporel. Ceci permet d’augmenter la transparence de l’exercice participatif en soi, mais aussi de la partie prospective du Rapport fédéral qui est inspirée de cet exercice. Ce WP fait partie d’un ensemble de 3 WP (13-08, 14-08 et 15-08) qui documentent la préparation du quatrième Rapport fédéral sur le développement durable, publié fin 2007.
Deze Working Paper (WP) presenteert de participatieve oefening die eind 2006 en begin 2007 in drie bijeenkomsten plaatsvond. De organisatie, de resultaten en de besluiten van de participatieve oefening worden beschreven. De WP geeft een inzicht in hoe de participatieve oefening voorbereid werd en hoe bepaalde resultaten bereikt werden via een backcastingbenadering met 2050 als tijdhorizon. Daarmee draagt hij bij tot de transparantie van de participatieve oefening die aan de basis ligt van het toekomstverkennende deel van het vierde Federaal rapport inzake duurzame ontwikkeling. Deze WP maakt deel uit van een pakket van drie WP’s (13-08, 14-08, 15-08) die de voorbereiding van het vierde Federaal rapport inzake duurzame ontwikkeling, dat eind 2007 gepubliceerd werd, documenteren.
Deze Working Paper (WP) analyseert de elementen van toekomstverkenning in de adviezen van de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling van 2002 tot en met 2005. De analyse werd in augustus 2006 afgerond en heeft bijgedragen tot de voorbereiding van de toekomstverkenning van het vierde Federaal rapport inzake Duurzame Ontwikkeling. Deze WP maakt deel uit van een pakket van drie WP’s (13-08, 14-08, 15-08) die de voorbereiding van het vierde Federaal rapport inzake duurzame ontwikkeling, dat eind 2007 gepubliceerd werd, documenteren.
Accélérer la transition vers un développement durable: le 4e Rapport fédéral sur le développement durable est essentiellement tourné vers l’avenir. Il présente des objectifs de développement durable ambitieux, mais réalistes, et il trace deux chemins pour atteindre ces objectifs en 2050. Il analyse les changements des modes de consommation et de production en général et des systèmes énergétique et alimentaire en particulier.
Le Rapport montre qu’une série de leurs tendances actuelles sont insoutenables dans la durée parce qu’elles ont des impacts négatifs pour les êtres humains, l’environnement et l’économie. Pour éviter de rencontrer dans le futur des problèmes insolubles et des coûts impossibles à couvrir, des mesures doivent être prises dès maintenant. Ces dernières années, la société a fait quelques progrès en direction d’un développement durable, mais des changements plus profonds sont nécessaires. Le Rapport formule un certain nombre de recommandations que le gouvernement fédéral peut suivre pour adapter ses politiques. Les 10 à 15 années à venir doivent marquer une accélération de la transition vers un développement durable et les politiques menées doivent y contribuer.
De transitie naar een duurzame ontwikkeling versnellen is het vierde Federaal rapport inzake duurzame ontwikkeling. Dit Rapport kijkt vooral naar de toekomst. Het presenteert ambitieuze, maar haalbare doelstellingen van duurzame ontwikkeling en schetst twee mogelijke wegen om die doelstellingen tegen 2050 te bereiken. Het onderzoekt de veranderingen van de consumptie- en productiepatronen in het algemeen en van het energie- en voedselsysteem in het bijzonder.
Het Rapport stelt vast dat een aantal van de huidige trends op termijn onhoudbaar zijn omdat ze negatieve gevolgen hebben voor mens, milieu en economie. Om onoplosbare problemen en onbetaalbare kosten in de toekomst te vermijden, zijn er nu maatregelen nodig. In de voorbije jaren werden reeds enkele stappen gezet om de koers van onze samenleving te wijzigen in de richting van een duurzame ontwikkeling, maar ingrijpender veranderingen zijn nodig. Het Rapport formuleert een aantal aanbevelingen waarmee de federale overheid haar beleid kan aanpassen. In de komende tien tot vijftien jaar moet de transitie naar een duurzame ontwikkeling versnellen en het beleid moet daartoe bijdragen.
Que serait un monde en développement durable en 2050 ? Comment participer à la concrétisation de ce mode de développement ? Pourquoi intégrer des politiques sociales, environnementales et économiques ? Le Bureau fédéral du Plan a centré son 4e Rapport fédéral sur deux scénarios de développement durable qui proposent des réponses à ces questions.
Hoe zou een wereld in duurzame ontwikkeling er in 2050 kunnen uitzien? Hoe bijdragen aan de concretisering van die ontwikkeling? Waarom sociaal, milieu- en economisch beleid integreren? In het 4e Federaal rapport van het Federaal Planbureau staan twee scenario’s voor duurzame ontwikkeling centraal die antwoorden op die vragen voorstellen.
Un air pur,une alimentation suffisante, un toit, des soins de santé,des possibilités de formation sont quelques-uns des besoins vitaux de l’être humain, quel que soit l'endroit de la planète où il vit. Pour satisfaire ces besoins, les pouvoirs publics, de même que chacun d'entre nous, ont un rôle à jouer. Notre effort ne doit cependant pas se limiter aux générations actuelles. Il doit aussi garantir une vie saine et confortable à celles qui nous suivront ici et ailleurs.
Les problèmes que le développement durable peut résoudre concernent l’humanité toute entière. Un nombre croissant de pays entreprennent des actions locales et internationales pour appliquer des solutions concrètes. La tâche n ’est pas facile, car le développement durable recouvre un ensemble complexe de facteurs et d'intérêts différents.
C ’est la raison pour laquelle le troisième Rapport fédéral sur le développement durable analyse la situation actuelle. Il présente aussi une série d ’objectifs et d ’actions pour mettre en oeuvre un développement durable. Il remplit ainsi les trois missions que lui assigne la loi du 5 mai 1997 sur le développement durable:
Deze Working Paper verkent vanuit een perspectief van duurzame ontwikkeling de gevolgen van de verwachte bevolkingsveroudering op het verzekeren van bestaansmiddelen voor oudere inactieven. Dat gebeurt in het bijzonder voor de meer ontwikkelde landen waaronder België. De analyseschema's die gebruikelijk zijn voor duurzame ontwikkeling vormen het uitgangspunt én rode draad van deze paper (Federaal Planbureau, 1999; 2002).
Le deuxième Rapport fédéral sur le développement durable reprend la question posée en 1999 dans le premier Rapport: "la Belgique est-elle sur la voie d’un développement durable?". Ce Rapport y répond pour la période 1998-2001 en examinant plus précisément dix questions ou problématiques de développement. Il concrétise ainsi la notion de développement durable. Ces dix questions portent non seulement sur des problèmes à résoudre mais aussi sur des opportunités à saisir pour réaliser un développement durable. Est-il, par exemple, possible de continuer à pêcher tout en préservant la diversité biologique ? Comment faire en sorte que l’accès aux technologies de l’information et de la communication aide les gens à sortir d’une situation de pauvreté ? Les stratégies de production des entreprises peuvent-elles améliorer simultanément leurs performances sociales, environnementales et économiques ? Le Rapport montre l’intérêt de l’approche du développement durable pour traiter de telles questions en faisant intervenir simultanément plusieurs disciplines scientifiques (sciences de la nature, sociologie, économie…). Il peut aider les décideurs, que ce soit ceux de la société civile ou du monde politique, à élaborer des réponses à ces défis.
Het Federaal Planbureau (fpb) kreeg in het kader van een onderzoekscontract met de federale Diensten voor Wetenschappelijke, Technische en Culturele Aangelegenheden (dwtc) de opdracht een studie te realiseren getiteld: "Transitie naar de informatiemaatschappij: perspectieven en uitdagingen voor België". Eén luik van dit onderzoek slaat op de impact van deze transitie op de situatie van armoede en dualiseirngstendenzen in België. Het fpb heeft dit onderzoeksluik opgedeeld in twee fasen en publicaties. In een eerste fase hebben Jean-Maurice Frère en Christophe Joyeux (2000) in het rapport ‘ict en dualisering: een inleidende studie’ de termen armoede, sociale uitsluiting en dualisering conceptueel uitgeklaard. De diverse armoedemeetmethodes alsmede de omvang en kenmerken van armoede in België en in een Europese context werden vervolgens beschreven. Deze studie verkent tenslotte mogelijke verbanden tussen de eerder beschreven armoedesituaties en evoluties op het vlak van Informatie- en Communicatietechnologieën (ict). In een tweede fase, waarin dit working paper kadert, wordt de relatie tussen ict en dualisering zowel inhoudelijk als statistisch verder uitgediept. De onderzoeksvragen zullen in dit eerste hoofdstuk worden toegelicht. Door middel van een analyse van de Panel Studie van Belgische Huishoudens (psbh) zal worden getracht deze onderzoeksvragen te beantwoorden.