Page Title

Publicaties

Om de transparantie en informatieverstrekking te bevorderen, publiceert het FPB regelmatig de methoden en resultaten van zijn werkzaamheden. De publicaties verschijnen in verschillende reeksen, zoals de Vooruitzichten, de Working Papers en de Planning Papers. Sommige rapporten kunnen ook hier geraadpleegd worden, evenals de nieuwsbrieven van de Short Term Update die tot 2015 werden gepubliceerd. U kunt op thema, publicatietype, auteur en jaar zoeken.

Documents (205)

2009

  • Qualitative Employment Multipliers for the Belgian Environmental Industry 14/12/2009

    Deze paper raamt de gecumuleerde (directe en indirecte) wergelegenheid gegenereerd door de milieu-industrie in België. Op basis van de Belgische input-output tabel van 2000 en gedetailleerde werkgelegenheidsgegevens (SAM sub-matrix), wordt de tewerkstelling in de milieu-industrie onder de loep genomen. Daarbij worden werkenden onderscheiden naar geslacht en opleidingsniveau of een combinatie van beide. De analyse van de werkgelegenheidsmultiplicatoren legt enkele interessante verschillen bloot tussen de tewerkstelling in de milieu-industrie en die in de gehele economie, dit zowel wat betreft geslacht als opleidingsniveau.

    Working Papers - Working Paper 13-09  Publication(en),

  • Hausse de la fiscalité sur l’énergie et baisse d’autres formes de prélèvement : résultats macroéconomiques 13/11/2009

    Deze Working Paper onderzoekt de belangrijkste gevolgen voor de Belgische economie van verschillende vormen van 'tax shifting' die tot doel hebben de energiebelasting te verhogen en tegelijk andere heffingsvormen (vooral op arbeid) te verminderen. De resultaten van die studie tonen aan dat een dubbel dividend (toename van de werkgelegenheid en daling van het energieverbruik en de CO2-uitstoot) haalbaar is wanneer de verhoging van de energiebelasting wordt gecombineerd met een daling van de belasting op arbeid.

    Working Papers - Working Paper 11-09  Publication(fr),

  • Economische vooruitzichten 2010-2011 08/10/2009

    Overeenkomstig de wet van 21 december 1994 heeft het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) de cijfers van de economische begroting meegedeeld aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen. Volgens de gangbare procedure heeft het Federaal Planbureau (FPB) een voorstel van economische begroting voorgelegd aan het wetenschappelijk comité en aan de raad van bestuur van het INR. Laatstgenoemde keurt de definitieve cijfers goed en draagt de eindverantwoordelijkheid. Het wetenschappelijk comité heeft een gunstig advies uitgebracht over de economische begroting.

    Deze vooruitzichten houden rekening met de jaaraggregaten die gepubliceerd werden in deel 1 van de Nationale rekeningen 2008 (‘Eerste raming van de jaarlijkse rekeningen’) en met de kwartaalaggregaten tot het eerste kwartaal van 2009.

    Vooruitzichten - Economic forecasts 2010-2011  Publication(fr), Publicatie(nl),

  • L’emploi public belge dans une perspective internationale 09/04/2009

    De voorliggende studie kadert in de debatten en de beschouwingen over de efficiëntie van de overheidssector. Om die efficiëntie te evalueren, dienen de prestaties op het vlak van geleverde diensten en de aangewende middelen vergeleken te worden. Deze studie behandelt een belangrijk aspect van de omvang van de overheidssector, namelijk de werkgelegenheid, zonder in te gaan op de performantie. Concreet beoogt de studie de omvang van de werkgelegenheid in de Belgische overheidssector te evalueren op basis van een internationale vergelijking.

    Working Papers - Working Paper 04-09  Publication(fr),

  • The impact of offshoring on employment in Belgium 02/03/2009

    Worries about massive job losses have prompted a fast-growing literature on offshoring and its impact on employment in advanced economies. This paper examines the situation for Belgium. The offshoring intensity is computed as the share of imported intermediate inputs in output, based on a series of constant price supply- and-use tables for 1995-2003. Estimations of static and dynamic industry-level labour demand equations augmented by offshoring intensities, do not reveal a significant impact of either materials or business services offshoring on total employment for Belgium between 1995 and 2003, but this does not preclude a differential impact by skill-level.

    Artikels - Article 2009030203  

  • Economische begroting - Economische vooruitzichten 2009 27/02/2009

    Overeenkomstig de wet van 21 december 1994 heeft het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) de cijfers van de economische begroting meegedeeld aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen. Volgens de gangbare procedure heeft het Federaal Planbureau (FPB) een voorstel van economische begroting voorgelegd aan het wetenschappelijk comité en aan de raad van bestuur van het INR. Laatstgenoemde keurt de definitieve cijfers goed en draagt de eindverantwoordelijkheid. Het wetenschappelijk comité heeft een gunstig advies uitgebracht over de economische begroting.

    Deze vooruitzichten werden voltooid op 11 februari 2009.

    Vooruitzichten - Economic forecasts 2009 (2)  Publication(fr), Publication(nl),

  • The impact of offshoring on employment in Belgium 23/01/2009

    In de context van een toenemende economische globalisering, doet delokalisatie de vrees voor een massaal banenverlies in de industrielanden aanwakkeren. Deze Working Paper evalueert de situatie in België met een onderzoek naar de impact van delokalisatie ('offshoring') op de werkgelegenheid in ons land tijdens de periode 1995-2003. De offshoring-intensiteit wordt gemeten door het aandeel van de intermediaire invoer in de productie. Dat aandeel wordt berekend voor goederen - om de delokalisatie van industriële activiteiten te meten - en voor diensten - om de delokalisatie van dienstverleningsactiviteiten aan ondernemingen te meten. De intensiteit is duidelijk hoger voor goederen (13 % in 2003) dan voor diensten (2% en 2003), wat de traditionele gerichtheid van delokalisatie op industriële activiteiten bevestigt. Tussen 1995 en 2003 was de toename van de delokalisatie van dienstverleningsactiviteiten evenwel sterker dan die van industriële activiteiten. De impact op de werkgelegenheid wordt geraamd met behulp van arbeidsvraagvergelijkingen die deze offshoring-intensiteit integreren. Uit de resultaten blijkt dat, noch de delokalisatie van industriële activiteiten, noch die van de dienstverleningsactiviteiten, een significante impact heeft op de totale werkgelegenheid in België tijdens de periode 1995-2003, maar dit sluit niet uit dat de impact voor elk scholingsniveau verschillend is.

    Working Papers - Working Paper 01-09  Publication(en),

2008

  • Wages and employment by level of education and occupation in Belgium 17/12/2008

    Sommige economen wijzen op het feit dat bepaalde taken die door hooggeschoolden worden uitgevoerd, maar waarbij veel gebruik wordt gemaakt van informatie- en communicatietechnologie (ICT) en waarvoor relatief weinig persoonlijk contact nodig is, redelijk makkelijk kunnen worden uitbesteed aan bedrijven in het buitenland. Informaticaspecialisten, accountants, radiologen en andere beroepen die een redelijk hoog scholingsniveau vereisen zouden hierdoor meer concurrentie uit lageloonlanden ondervinden dan bijvoorbeeld horecapersoneel, schoonmakers, beveiligingspersoneel en andere beroepen die persoonlijke diensten verlenen zonder hoge diplomavereisten. Deze visie impliceert dat het verband tussen het scholingsniveau en de evolutie van lonen en werkgelegenheid niet eenduidig is. Het Federaal Planbureau heeft een analyse gemaakt waarin wordt nagegaan in welke mate het scholingsniveau en de beroepscategorie van werknemers de evolutie van lonen en tewerkstellingskansen verklaren.

    Working Papers - Working Paper 22-08  Publication(en),

  • Economische begroting 2009 - Economische vooruitzichten 30/09/2008

    Overeenkomstig de wet van 21 december 1994 heeft het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) de cijfers van de economische begroting meegedeeld aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen. Volgens de gangbare procedure heeft het Federaal Planbureau (FPB) een voorstel van economische begroting voorgelegd aan het wetenschappelijk comité en aan de raad van bestuur van het INR. Laatstgenoemde keurt de definitieve cijfers goed en draagt de eindverantwoordelijkheid. Het wetenschappelijk comité heeft een gunstig advies uitgebracht over de economische begroting.

    Deze vooruitzichten werden voltooid op 10 september 2008.

    Vooruitzichten - Economic forecasts 2009  Publication(fr), Publicatie(nl),

  • Growth and Productivity in Belgium 29/09/2008

    Dit rapport geeft een overzicht van de voornaamste motoren van de economische groei en van de productiviteitsontwikkeling in België. Deze analyse maakt een vergelijking met de Europese Unie en de Verenigde Staten met behulp van een homogene databank die de periode 1970-2005 beslaat. De methode van de groeiboekhouding maakt het mogelijk de groei van de toevoegde waarde en de arbeidsproductiviteit te verklaren voor de totale economie, de verwerkende nijverheid en de marktdiensten. Deze opsplitsing verschilt van de vorige studies omdat er gebruikt wordt gemaakt van de dienstenstromen van het kapitaal veeleer dan van de kapitaalvoorraad en van de dienstenstromen van de arbeid veeleer dan van het aantal gewerkte uren om de bijdrage van die productiefactoren tot de groei van de toegevoegde waarde en de arbeidsproductiviteit te meten. Dit rapport geeft ook de bijdragen van de voornaamste industrietakken tot de groei van de toegevoegde waarde, de werkgelegenheid en de productiviteit.

    Working Papers - Working Paper 17-08  Publication(en),

  • Economische begroting - Economische vooruitzichten 2008 20/02/2008

    Overeenkomstig de wet van 21 december 1994 heeft het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) de cijfers van de economische begroting meegedeeld aan de minister van economie. Volgens de gangbare procedure heeft het Federaal Planbureau (FPB) een voorstel van economische begroting voorgelegd aan het wetenschappelijk comité en aan de raad van bestuur van het INR. Laatstgenoemde keurt de definitieve cijfers goed en draagt de eindverantwoordelijkheid. Het wetenschappelijk comité heeft een gunstig advies uitgebracht over de economische begroting.

    Vooruitzichten - Economic forecasts 2008 (2)  Publication(fr), Publicatie(nl),

2007

  • Qualitative employment multipliers for Belgium, results for 2000 and 2002 10/12/2007

    This paper introduces the notion of qualitative employment  multipliers. For each final demand product, a set of  employment multipliers was computed. Each of these  gives the  use of an employment type characterised by  gender, age class, professional status, education level  or labour regime. The paper describes a method for  compiling qualitative employment multipliers and shows  results based on disaggregated employment and input  output data for 2000 and 2002.

    Artikels - Article 2007121003  

  • Qualitative Employment Multipliers for Belgium, Results for 2000 and 2002 03/12/2007

    The paper describes how an input-output table can be linked to detailed employment data in order to provide qualitative employment multipliers. Qualitative employment multipliers specify the direct and indirect labour use by final demand products of worker types differentiated by gender, age class, professional status, educational attainment level, labour regime or a combination of these characteristics.

    Working Papers - Working Paper 15-07  Publication(en),

  • Economische begroting 2008 - Economische vooruitzichten 05/11/2007

    Overeenkomstig de wet van 21 december 1994 heeft het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) de cijfers van de economische begroting meegedeeld aan de minister van economie. Volgens de gangbare procedure heeft het Federaal Planbureau (FPB) een voorstel van economische begroting voorgelegd aan het wetenschappelijk comité en aan de raad van bestuur van het INR. Laatstgenoemde keurt de definitieve cijfers goed en draagt de eindverantwoordelijkheid. Het wetenschappelijk comité heeft een gunstig advies uitgebracht over de economische begroting. Deze vooruitzichten houden rekening met de jaaraggregaten die gepubliceerd werden in deel 2 van de Nationale rekeningen 2006 (‘Gedetailleerde rekeningen en tabellen’) en de kwartaalaggregaten tot het tweede kwartaal van 2007.

    De hypothesen in verband met de internationale omgeving zijn gebaseerd op de voorjaarsvooruitzichten van de Europese Commissie, geactualiseerd op basis van observaties tot het tweede kwartaal van 2007, de interimvooruitzichten van de Europese Commissie (gepubliceerd op 11 september) en kwartaalramingen van de wereldgoederenhandel die opgesteld werden door het Nederlandse Centraal Planbureau. De evolutie van de financiële variabelen (wisselkoersen, rentevoeten, olieprijzen) is afgeleid uit de verwachtingen van de financiële markten op 24 september. De vooruitzichten voor België werden gegenereerd aan de hand van de jaar- en de kwartaalversie van het MODTRIM-model, dat op het FPB werd ontwikkeld. Deze vooruitzichten werden voltooid op 28 september 2007.

    Vooruitzichten - Economic forecasts 2008  Publication(fr), Publication(nl),

  • Unemployment benefits and the long-term effectiveness of labour tax cuts 05/10/2007

    If unemployment benefits are indexed to gross wages and the replacement rate between unemployment benefits and net wages affects the wage rate, then cutting taxes falling on the supply of labour (personal income taxes or employees' social-security contributions) increases employment more than reducing taxes falling on the demand for labour (employers' social-security contributions).

    Artikels - Article 2007100506  

  • Werkloosheidsuitkeringen en de effectiviteit op lange termijn van verminderingen in de personenbelastingen, werknemers- en werkgeversbijdragen in LABMOD 28/09/2007

    Hoewel de verdeling van de loonkosten tussen brutolonen en werkgeversbijdragen anders is voor werkgevers- en werknemerbijdrageverminderingen, zijn in LABMOD die twee types bijdrageverminderingen op lange termijn equivalent in het geval van een exogene vervangingsratio (met de werkloosheidsvergoedingen impliciet geïndexeerd aan het nettoloon) en in het geval van prijsvaste werkloosheidsvergoedingen. Niet zo indien de werkloosheidsvergoedingen geïndexeerd zijn aan het brutoloon: dan is niet alleen de samenstelling van de loonkost anders maar scheppen werknemerbijdrageverminderingen meer werkgelegenheid omdat in dat geval de neerwaartse druk op de brutoloonvoet voor een bijkomende daling van de loonkost zorgt via de vervangingsratio

    Working Papers - Working Paper 13-07  Publication(nl),

  • Wage and age related employers’ SSC cuts and wage subsidies in the 2007 vintage of HERMES 27/09/2007

    The distinction between the young and the elderly within low and high wage earning employment in HERMES, the FPB's medium-term macroeconomic model, enables the assessment of both age and wage related labour cost reducing policies. The age structure of salaried employment in each branch of activity is embedded in a three-stage mechanism. First, aggregate demand and the relative cost of labour to capital determine salaried employment. Next, relative wages allocate employment among three major labour categories: low-paid jobs, high-paid jobs and special-employment programmes. Finally, within each labour category relative wages allocate employment between the young (aged less than fifty) and the elderly (aged fifty or more).

    Working Papers - Working Paper 12-07  Publication(en),

  • Le programme national de réforme de la Belgique - Effets macroéconomiques de réductions de charges sur le travail 25/09/2007

    Every three years, each EU  member state is required to set out its political priorities related to economic growth and job creation in  a so-called National Reform Programme ( NRP ). Gauged by the latest medium-term economic outlook produced by the Federal Planning Bureau, compliance with the main macroeconomic objectives contained in the Belgian NRP  will still require sizable efforts, especially regarding the labour market. Furthermore, our analysis shows that reducing social security contributions in order to lower the tax wedge on labour as foreseen in the NRP ,  is efficient in increasing the employment  rate, especially when targeted at low wage earners, but also that such policies have a negative  effect on the objectives related to public finances and CO 2 emissions.

    Working Papers - Working Paper 11-07  Publication(fr),

  • Potential ICT-enabled Offshoring of Service Jobs in Belgium 18/05/2007

    The present paper follows up on the longstanding tradition of analysing trends in relocation or offshoring at the Federal Planning Bureau. Replicating and extending a method developed by the OECD, it provides a rough estimate for Belgium of the proportion of service jobs at risk of being offshored in the wake of information and communication technology (ICT) developments, and compares the results for Belgium with results for the EU15 and the US. Occupational employment data from the Labour Force Survey are used to produce this estimate by identifying service jobs that could possibly be offshored due to ICT-enabled tradability.

    Artikels - Article 2007051801  

  • Potential ICT-enabled Offshoring of Service Jobs in Belgium 10/04/2007

    This paper provides a rough estimate for Belgium of the proportion of service jobs at risk of being offshored in the wake of ICT-developments, and compares the results for Belgium with results for the EU15 and the US. Occupational employment data from the Labour Force Survey are used to produce this estimate by identifying service jobs that could possibly be offshored due to ICT-enabled tradability. The results show that the share of such jobs is lower for Belgium than for the EU15 or the US, but that there is an upward trend in this share over the period 1993 to 2005. Industry-level data and a shift-and-share analysis are used to explain the results.

    Working Papers - Working paper 06-07  Publication(en),

First page Previous page  5 van 9  Next page Last page
Please do not visit, its a trap for bots