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The Institution

The Federal Planning Bureau (FPB) is an independent public agency. It draws up studies and projections on economic, social and environmental policy issues and on the integration of these policies within a context of sustainable development.

Amélie Géal

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Teams

  • Sustainable development
  • L’empreinte carbone des régions de la Belgique : une décomposition en domaines de consommation
    De koolstofvoetafdruk van de Belgische gewesten: een opsplitsing in consumptiedomeinen

    Traditionnellement, la responsabilité du CO2 émis lors de la production de biens et services est attribuée au pays où a lieu la production. En attribuant les émissions au pays où les biens et services sont consommés, l’empreinte carbone constitue une mesure alternative de cette responsabilité. Cet article présente des calculs d'empreinte carbone des ménages pour les trois régions de la Belgique avec une répartition par domaine de consommation. D’après les résultats, cette répartition est similaire pour Bruxelles, la Flandre et la Wallonie. Dès lors, les écarts de niveau d’empreinte carbone par habitant sont moins dus à des profils de consommation divergents qu’à des différences dans les niveaux de dépenses et dans le mix énergétique.


    Traditioneel wordt de verantwoordelijkheid voor de CO2 die tijdens de productie van goederen en diensten wordt uitgestoten, toegewezen aan het land waar de productie plaatsvindt. De koolstofvoetafdruk is een alternatieve maatstaf van deze verantwoordelijkheid, waarbij de emissies worden toegewezen aan het land waar de goederen en diensten worden geconsumeerd. Dit artikel presenteert berekeningen van de koolstofvoetafdruk van huishoudens voor de drie Belgische gewesten, opgesplitst volgens consumptiedomein. De resultaten tonen aan dat de aandelen van de consumptiedomeinen in het totaal niet zo verschillend zijn in de drie gewesten. De verschillen in koolstofvoetafdruk per inwoner zijn dus minder het gevolg van uiteenlopende consumptieprofielen maar eerder van verschillen in uitgaven en energiemix.

    Article 018 [30/11/2023]
  • Carbon footprint of Belgian regions

    In international agreements, countries are considered responsible for the greenhouse gas emissions linked to their production activities. The carbon footprint provides an alternative assessment of this responsibility by attributing emissions to the country where the goods and services are consumed. This study presents the production-based CO2 emissions and the carbon footprint of the three Belgian regions for the year 2015. The production-based CO2 emissions are derived from the regional air emission accounts developed for this study, while the regional carbon footprints are calculated based on an input-output model and input-output data that include CO2 emissions. According to the results, the carbon footprint exceeds production-based emissions for all three regions. This implies that their contribution to global CO2 emissions is larger from a consumption perspective than from a production perspective.

    Working Paper 01-23 [17/01/2023]
  • Air Emissions Accounts 2008-2019

    European Regulation No 691/2011 obliges the member states of the European Union to deliver six environmental economic accounts to Eurostat. The accounts concerned are the three accounts that have been obligatory since 2013, the Environmental Taxes by Economic Activity (ETEA), the Air Emissions Accounts (AEA) and the Economy-Wide Material Flow Accounts (EW-MFA), as well as the three accounts that have to be delivered as of 2017, the Environmental Goods and Services Sector (EGSS), the Environmental Protection Expenditure Accounts (EPEA), and the Physical Energy Flow Accounts (PEFA).

    In this publication the National Accounts Institute presents the AEA for the years 2008-2019.

    REP_AEA2021_12495 [30/09/2021]
  • Physical Energy Flow Accounts 2008-2019

    European Regulation No 691/2011 obliges the member states of the European Union to deliver six environmental economic accounts to Eurostat. The accounts concerned are the three accounts that have been obligatory since 2013, the Environmental Taxes by Economic Activity (ETEA), the Air Emissions Accounts (AEA) and the Economy-Wide Material Flow Accounts (EW-MFA), as well as the three accounts that have to be delivered as of 2017, the Environmental Goods and Services Sector (EGSS), the Environmental Protection Expenditure Accounts (EPEA), and the Physical Energy Flow Accounts (PEFA).

    In this publication the National Accounts Institute presents the PEFA for the years 2008-2019.

    REP_PEFA2021_12496 [30/09/2021]
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