Nieuws
Perscommuniqués
Colloquium
Laatste 5 gegevensbanken
Publicaties
Om de transparantie en informatieverstrekking te bevorderen, publiceert het FPB regelmatig de methoden en resultaten van zijn werkzaamheden. De publicaties verschijnen in verschillende reeksen, zoals de Vooruitzichten, de Working Papers en de Planning Papers. Sommige rapporten kunnen ook hier geraadpleegd worden, evenals de nieuwsbrieven van de Short Term Update die tot 2015 werden gepubliceerd. U kunt op thema, publicatietype, auteur en jaar zoeken.
In het kader van het Generatiepact dat van kracht is sinds eind december 2005 werd een structureel mechanisme ingevoerd dat de sociale uitkeringen bindt aan de welvaartsevolutie. Het mechanisme is tweeledig en waarborgt flexibiliteit, terwijl de afwikkeling ervan toch bijzonder complex blijft. Enerzijds definieert het mechanisme een methode om de enveloppe beschikbaar voor welvaartsaanpassingen van de sociale uitkeringen te berekenen. Anderzijds voorziet het in een overlegprocedure tussen sociale partners waardoor binnen deze budgettaire enveloppe concreet invulling gegeven wordt aan de welvaartsaanpassingen. Dat mechanisme werd een eerste keer toegepast in 2006, zowel wat betreft de bepaling van de omvang van de beschikbare budgettaire enveloppe als de concrete invulling van de verhogingen van de sociale uitkeringen in 2007-2008. In de voorliggende studie bekijkt het Federaal Planbureau de toepassing van dat mechanisme en geeft een gedetailleerde analyse van deze eerste concrete toepassing.
Working Papers - Working Paper 08-08 (nl),
Social benefits are adjusted according to increases in the level of prices and are also adjusted – rather irregularly – to the general evolution of welfare. These welfare adjustments can apply to various elements of social legislation or parameters of social policy: the benefit amount, the ceilings used to calculate the benefits, etc. The Act of 23 December 2005 providing for a Solidarity Pact between the Generations establishes a structural mechanism of welfare adjustment for social benefits. The Working Paper analyses the main characteristics of the mechanism and the details of its implementation. It assesses the budgetary effects of the measures that have been taken within this framework and compares the benefit adjustments that have been carried out over recent years with wage growth. Finally, two alternative scenarios of benefit adjustment policy are examined.
Artikels - Article 2008030703
Vooruitzichten - Economic outlook 2007-2012 (fr), (nl),
Andere publicaties - COVIVE 01 (nl),
Vooruitzichten - Economic outlook 2006-2011 (fr), (nl),
Andere publicaties - OPVERG200601 - Report (fr), (nl),
Working Papers - Working Paper 18-05 (fr),
Andere publicaties - Report 01-05 (fr), (nl),
Vooruitzichten - Economic outlook 2005-2010 (fr), (nl),
Vooruitzichten - Economic outlook 2004-2009 (fr), (nl),
Andere publicaties - Report 01-04 (fr), (nl),
This Working Paper reflects the contribution of the fpb to the second work package of the agir project, work package organized by the German diw. It collects in a first attempt a lot of data to approach the volume and evolution of the use of health and nursing care by the elderly. Yet the authors are well aware of the limitations of the present study which can certainly be improved by more detailed data and refinement of the concepts.
Working Papers - Working Paper 11-03 (en),
This Working Paper reflects the contribution of the fpb to the first work package of the agir project, organized by the Spanish fedea. It thoroughly studies the bio-demographic aspects of population ageing. The aim is to get a better understanding of the nature of ageing. Not only is it important to analyse how fast a population gets older, it is also important to see what effect age has on the population’s health and fitness, especially of the elderly.
Working Papers - Working Paper 10-03 (en),
Andere publicaties - Report 01-03 (fr), (nl),
Vooruitzichten - Economic outlook 2003-2008 (fr), (nl),
Vooruitzichten - Economic outlook 2002-2007 (fr), (nl),
Andere publicaties - Report 01-02 (fr), (nl),
Het probleem van de financiële houdbaarheid op lange termijn van de wettelijke pensioenstelsels dook op in het Belgisch sociaal-politieke debat aan het einde van de jaren 80. De verschillende beleidsmaatregelen voor pensioenen, die tijdens de voorafgaande periode werden doorgevoerd, wijzen erop dat die bekommernis vroeger ofwel niet bestond, ofwel ondergeschikt was aan dwingende kortetermijnprioriteiten.
Afgesloten reeksen - Planning Paper 91 (fr), (nl),
Vooruitzichten - Economic Outlook 2001-2006 (fr), (nl),
Vooruitzichten - Economic Outlook 2000-2005 (fr), (nl),
Economic activity in Belgium increased strongly during the second half of last year thanks to the net improvement in export growth as well as sustained internal demand. On average, GDP growth reached 2.5% in 1999, confirming the scenario of a short-lived slowdown between mid-98 and mid-99.
The upward trend in nearly all demand components will result in a positive carry-over effect for the year 2000. Moreover, leading indicators are so far pointing towards a further improvement in economic growth in the first half of the current year, with growth stabilising at a high level in the third quarter. This year, Belgian GDP growth should reach 3.2%. Internal demand will be boosted by sustained growth in private consumption, thanks among other things to a high job creation rate (+1.4%), and also by a positive contribution from stockbuilding towards economic growth (+0.3%). The contribution of external trade (+0.4%) will be favoured by the dynamism of world trade and the improvement in price competitiveness. The public sector borrowing requirement should diminish and nearly reach equilibrium (-0.1% of GDP), thanks to the fall in interest payments and the increase in the primary surplus.
The medium-term outlook for Belgium is pointing towards a GDP growth rate of 2.6% per year during the 2001-2005 period, mostly supported by exports and business investment. The economic fundamentals of the euro area should be the main driving force behind those prospects: fiscal consolidation should not require new measures and the slightly accelerated pace of inflation (around 2% in the medium term) in Europe should not threaten price stability and the low level of real interest rates. Despite the further significant decrease of the unemployment rate in the euro area, acceleration in wage inflation should be limited.
Annual employment growth in Belgium should be around 0.8% between 2001 and 2005. The labour force will still increase in spite of unfavourable demographic developments (the baby-boom generation is entering the 55-60 age range), thanks to higher participation rates among females and over-50s. The acceleration of wage inflation in Belgium should be broadly in line with the average of our three main trading partners. The pace of growth in consumer prices should be around 1.5% on average between 2000 and 2005. On the basis of a “no change in policy” scenario, the general government financing capacity should become positive from 2001 onwards. Compared to the budgetary target set out in the 2000-2003 stability program (surplus of 0.2% GDP in 2003), “cumulative budgetary margins” will reach 2.2% GDP in 2005.
Afgesloten reeksen - Short Term Update 02-00 (en),
Het colloquium, georganiseerd door het Federaal Planbureau in december 1997, bood de gelegenheid aan een waaier van specialisten om de verschillende aspecten van het thema, via spraak en tegenspraak, naar voor te brengen. De problematiek rond het thema vergrijzing en zijn financiering blijft ook vandaag nog actueel. Vandaar het belang om de verschillende toespraken in de vorm van samenvattingen te boek te stellen. Planning Paper 86 vervolledigt, soms op kritische wijze, de reeds ruimschoots verspreide analyses van het Federaal Planbureau.
Afgesloten reeksen - Planning Paper 86 (fr), (nl),
Vooruitzichten - Economic Outlook 1999-2004 (fr), (nl),
Vooruitzichten - Economic Outlook 1998-2003 (fr), (nl),
Heel wat Europese landen zullen binnenkort te lijden hebben onder de vergrijzing van de bevolking als gevolg van twee factoren: een lagere vruchtbaarheid en een hogere levensverwachting. Die twee ontwikkelingen samen zouden in de toekomst leiden tot een belangrijke toename van de afhankelijkheidscoëfficiënt van de ouderen (in België zou deze van 39 percent in 1995 oplopen tot 67 percent in 2050).
Afgesloten reeksen - Planning Paper 83 (fr), (nl),