Nieuws
Perscommuniqués
Colloquium
Laatste 5 gegevensbanken
Publicaties
Om de transparantie en informatieverstrekking te bevorderen, publiceert het FPB regelmatig de methoden en resultaten van zijn werkzaamheden. De publicaties verschijnen in verschillende reeksen, zoals de Vooruitzichten, de Working Papers en de Planning Papers. Sommige rapporten kunnen ook hier geraadpleegd worden, evenals de nieuwsbrieven van de Short Term Update die tot 2015 werden gepubliceerd. U kunt op thema, publicatietype, auteur en jaar zoeken.
Sinds de jaren tachtig is er in Europa een golf van privatiseringen van overheidsbedrijven aan de gang. In het Verenigd Koninkrijk zijn de eerste privatiseringen gestart onder de regering-Thatcher. Na een golf van nationalisaties tot 1982 werden in Frankrijk de staatsbedrijven geleidelijk geprivatiseerd tijdens de ‘cohabitation’-coalitie onder president Mitterand. In België werd in 1986 een werkgroep opgericht die een studie moest maken over rationalisatie en privatisering van overheidsbedrijven en gemengde ondernemingen. Zijn werkzaamheden resulteerden in de verkoop of de gedeeltelijke verkoop van de volgende overheidsbedrijven: Sabena, Belgacom, de nim en de aslk. De recentste privatiseringen in Europa gebeurden na de val van de Berlijnse Muur in 1989. In de voormalige Duitse Democratische Republiek werden de staatsbedrijven geprivatiseerd via de Treuhandanstalt. Ook de overige Comecon-landen volgden met privatiseringen. Vanaf 1997 werden er grootscheepse privatiseringen doorgevoerd in Italië. Die privatiseringen waren broodnodig om deel te nemen aan de euro op 1 januari 1999.
In de Planning Papers werden afgeronde studies over thema's van ruimer belang gepresenteerd. De reeks is gesloten sinds 2022. De Short Term Update (STU) was een driemaandelijkse nieuwsbrief met een actueel overzicht van de Belgische economie en de lopende studies van het FPB. De reeks is gesloten sinds 2015.
De reden waarom de overheid een aantal overheidstaken afstoot en de markten anders reguleert, is de overtuiging dat de markten beter de middelen kunnen alloceren dan de overheid. Daarbij is het idee gegroeid dat de overheid niet het bedrijf hoeft te bezitten om de markt te reguleren. Vervolgens bepaalde de Europese Unie in haar Witboek dat de marktconcurrentie de basis is voor de voltooiing van de interne markt in 1985. Ten slotte zet de globalisering van de economie de grote ondernemingen en ook de overheidsondernemingen aan tot fusies, overnames en allianties, meestal met buitenlandse groepen.
Deze paper geeft in een eerste deel een korte schets van de theorie rond het overheidsoptreden in het bedrijfsleven. Wij geven de redenen waarom de overheid op de markt intervenieert en waarom de overheid de markt reguleert. Vervolgens gaan wij na waarom de overheid privatiseert. In een tweede deel wordt aan de hand van de gegevens uit de balanscentrale een analyse van de overheidsbedrijven en de overheidsparticipaties in België gegeven. De bedoeling van deze studie is het volgende na te gaan:
In een laatste paragraaf worden twee overheidsondernemingen die het meest bloot staan aan verdere privatisering onder de loep genomen.
Verwante documenten
Beschikbare gegevens
Thema's
Overheidsfinanciën
Structurele Studiën > Belgische en Europese regulering
JEL
None
Keywords