Nieuws
Perscommuniqués
Colloquium
Laatste 5 gegevensbanken
Data
Naast zijn onderzoeksresultaten, stelt het FPB ook heel wat databanken ter beschikking. Die databanken kunnen zowel historische data als vooruitzichten bevatten.
De gegevens hebben betrekking op de toestand op 31 december. Het betreft hier de voertuigen ingeschreven bij de Dienst Inschrijving van Voertuigen (DIV) van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Het gaat meerbepaald om: (i) personenauto, elke auto waarvan de binnenruimte uitsluitend is opgevat en gebouwd voor het vervoer van personen en die, bij gebruik voor het bezoldigde vervoer van personen, ten hoogste acht plaatsen mag bevatten, zonder die van de bestuurder, (ii) personenauto voor dubbelgebruik, elke auto opgevat en gebouwd voor het vervoer van personen en zaken die, bij het gebruik voor het bezoldigde vervoer van personen, ten hoogste acht plaatsen mag bevatten, zonder die van de bestuurder, (iii) minibussen, elke auto opgevat en gebouwd voor het vervoer van personen, die bij gebruik voor het bezoldigde vervoer van personen, ten hoogste acht plaatsen mag bevatten, zonder die van de bestuurder, en die voorzien is van een carrosserie van hetzelfde type als dat van lichte vrachtauto's of autobussen en (iv) personenauto's voor speciale doeleinden, met name kampeerwagens, gepantserde voertuigen, ambulances en lijkwagens. Zijn vrijgesteld van inschrijving bij de DIV: de voertuigen gebruikt door het Ministerie van Landsverdediging en die voorzien zijn van een commerciële kentekenplaat.
De CO2-uitstootklassen hangen af van de brandstof. Voor benzine is de A-klasse goed voor een CO2-uitstoot kleiner dan 100 g/km. Voor de B-klasse ligt de uitstoot tussen 100 en 130 g/km, voor de C-klasse tussen 130 en 160 g/km, enzovoort. De G-klasse is voor benzinewagens met een uitstoot groter dan 250 g/km.
Voor dieselwagens liggen de grenzen telkens 15 g/km lager. De A-klasse is goed voor een CO2-uitstoot lager dan 85 g/km, de G-klasse voor een uitstoot hoger dan 235 g/km.
De benzine- en dieselpersonenauto's omvatten ook de hybride benzine- en dieselpersonenauto's zonder stekker.
DIV; eigen berekeningen.
Enkel de definitieve kentekenplaten werden opgenomen.
De opgenomen gegevens verschillen van de Belgische gegevens van de ADSEI, het Statistical Pocketbook of Eurostat doordat ze de gepantserde voertuigen onder de personenauto's onderbrengen.